Duizend en één redenen waarom wandelen goed voor je is.

woods-1072819_1920

 

 

“Een mens vetrouwt zijn medemens gemakkelijker iets toe wanneer er samen wordt gewandeld. Uit de diepe kamers borrelen woorden op. Of lang vergeten liederen. Er wordt gezongen. Ook dat is fijn.” K.Hemmerechts.

 

Op internet circuleren vele tips en adviezen waarom wandelen goed voor je is. De voordelen en positieve effecten zijn zo groot dat het bijna niet voor te stellen is waarom mensen niet wandelen. Maar misschien krijgen ze het benauwd van al die goede bedoelde adviezen en duiken ze ervoor weg. Ze worden er een beetje rebels van en maken het zelf wel uit wat goed voor ze is.

Ik heb deze blog geschreven om jou, iedereen, aan te moedigen erop te gaan en de goede adviezen op te volgen. Ik zal uitleggen waarom. Voor de voordelen van wandelen verwijs ik naar andere blogs zoals ‘10 things that happen to your body when you walk‘ of naar het boek over Wandelcoaching van Jeroen Hendriksen.

Het tempo van het dagelijks leven lijkt steeds verder omhoog te gaan. De houdbaarheidsduur van informatie wordt korter. Organisaties worden dynamischer. Wat gisteren goed was, is het vandaag niet meer. Eigenaarschap nemen zowel in je werk als privé is het nieuwe adagium. En tenslotte het streven naar efficiënter werken is nog steeds van kracht. Voor je het weet neemt alles een loopje met je. Daar even uitstappen kan geen kwaad. Even vertragen en jezelf afvragen wat je aan het doen bent. Wat heb je goed gedaan en wat kan er beter. Het is de kunst om tijd voor jezelf te creëren en deze vragen te beantwoorden.

Wandelen is bij uitstek een geschikt middel om aan de hectiek te ontsnappen en wat ruimte in je hoofd te creëren. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet ik ook niet. In de blog van de Huffintgon post wordt het fysiek bekeken, sterkere spieren, beter slapen,enz. Bij wandelcoaching wordt het accent meer op betere stemming gelegd. Hoe het ook zei, zoek voor de aardigheid eens op internet naar het verschil in hersenactiviteit bij iemand die twintig minuten stil heeft gezeten en bij iemand die twintig minuten heeft gewandeld. De afbeeldingen laten zien dat de hersenen veel actiever zijn bij degene die heeft gewandeld. Die verhoogde hersenactiviteit is wellicht de verklaring dat je je beter voelt, energieker en wellicht ook liederen voelt op borrelen.

Het mooie is dat er niets voor nodig is om te gaan wandelen. Je kunt gewoon de deur open doen en zo beginnen. Zomaar een rondje lopen. In je wijk, in het park of langs het water. Je hoeft even helemaal niks anders dan alleen maar te bewegen. De rest gaat vanzelf. Er ontstaat op een gegeven moment vanzelf ruimte in je hoofd. Deze ruimte gaat je helpen bij het beantwoorden van je vragen en levert creative oplossingen voor je problemen. Er ontstaan nieuwe ideeën. Zelf moest ik een keer een presentatie geven en liep vast tijdens de voorbereidingen. Na een flinke wandeling loste het zich als vanzelf op en kon ik mijn verhaal herschrijven en in een goed kader krijgen.

Zoals gezegd wandelen en coachen gaan goed samen. Een coach die wandelt heeft zoveel extra mogelijkheden om een gesprek een nieuwe dimensie te geven. Je kunt alles gebruiken wat je om je heen ziet, hoort en voelt. Alle zintuigen worden buiten meer geprikkeld dan binnen en bieden je mogelijkheden voor bewustwording. Ook kun je goed met beelden werken en zo vast gelopen loopbanen nieuw perpectief bieden. ‘Welke berg ga je beklimmen’, ‘welk pad ga je inslaan’ en ‘over welke grens ga je heen springen’ om een paar voorbeelden te geven. Het zijn vragen die je al lopend kunt stellen. Er ontstaan makkelijk nieuwe ideeën en openingen.

In Nederland heeft 14 % van de werknemers burn out gerelateerde klachten (cijfers CBS2014). Dat is een ongekend hoog aantal. Alles wat helpt omdat cijfer omlaag te krijgen, zet ik graag in. Ga wandelen is mijn advies. Daarom deze blog. Luister naar je eigen tempo. Ik hoop je tegen te komen. Een mooie wandeling!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This